Det er hele tiden til stede i os, det giver liv, det bevæger os, og masserer blidt vores indre. Alligevel bemærker vi det ofte slet ikke. Jon Kabat-Zinn, grundlæggeren af MBSR-programmet, har sagt at “Så længe du trækker vejret, er der mere rigtigt end der er forkert ved dig. Uanset hvad der ellers måtte være galt”.
Allerede efter 2. session af MBSR-forløbet er en del af egenpraksissen hjemme, at vende sin opmærksomhed mod åndedrættet. Og i de sidste to uger af det igangværende forløb i Århus, har guidede åndedrætsmeditationer været en del af hverdagen for deltagerne.
Er man først blevet bekendt med sit åndedræt kan dette bekendtskab udvikle sig til et venskab. Åndedrættet er éns faste følgesvend, og altid er det følsomt overfor vores indre stemninger. Det kan hjælpe os med at blive opmærksomme på hvordan vi har det, for det ændrer sig alt efter vores krop- og sindstilstand. Samtidig er det muligt via åndedrættet få støtte til at genfinde roen i pressede situationer, eller til at gennemleve og rumme smertefulde tilstande. Der er altså mange gode grunde til at blive ven med sit åndedræt, og som alle gode venskaber, næres, vokser og fordybes det når man giver det sin opmærksomhed.

📷:Justin Hummerston

 


Jeanette LykkegårdJeanette Lykkegård
Ph.d. studerende i Antropologi med særlig interesse for, hvordan mennesker omkring i verden håndterer eksistentielle spørgsmål omkring livet og at leve det, døden og hvad der kommer efter. Udover at lære nye perspektiver på verden igennem mit fag, nyder jeg bl.a. duften af jord, lyden af latter, synet af en solopgang og de andre stunder, hvor jeg føler mig helt og aldeles i live.


 

 

Share Button

Comments

comments

Kontakt

Individuelle konsultationer:

Rørbækvej 10
8766 Nørre Snede

Kurser i Århus:

Yrsavej 34
Åbyhøj
8230 Århus

Kurser i København:

Sattva Yoga
Vermlandsgade 75
2300 København S

Retreat ved Vesterhavet:

Østerløkke
Løkkevej 40, Trans
7620 Lemvig