Meditation, yoga og anden mindful bevægelsespraksis er grunnlæggende faktorer i mindfulnesstræning, men mindfulness og bevidst nærvær kan være del af enhver aktivitet. Ved at bringe opmærksomhed til det du gør i det du gør det.

I bogen Lev med livets katastrofer skriver Jon Kabat-Zinn:

Bevidst nærvær udvikles ved at være opmærksom på det der foregår i din krop, i dit sind, og i verden omkring dig, på en vedvarende og ikke-dømmende måde. Det handler om at være vågen og opmærksom, at leve her og nu – ganske enkelt at være dig selv og at vide noget om hvad det er.

Her er en række velafprøvede forslag til hvordan mindfulness kan bringes ind i dagligdagens trommerum.

Vær opmærksom på overgange.
Vær bevidst om hvordan din krop og dit sind føles, når du bevæger dig fra liggende til siddende, til stående, til gående.

Lyt, vær vågen og til stede.
Hvornår du end hører en telefon ringe, en fugl synge, et tog passere forbi, latter, en dyttende bil, vinden, lyden af en dør der åbnes, toget som kører forbi – brug da disse lyde som en påmindelse til praksis.

Opmærksomhed på åndedrættet.
I løbet af dagen kan du bruge nogle få øjeblikke på at henlede din opmærksomhed på åndedrættet. Bring dit fulde nærvær til fem vejrtrækninger.

Vær bevidst om det du indtager.
Hver gang du spiser eller drikker, bring opmærksomhed til duft, smag, hvordan det er at tygge maden, og synke maden. Vær bevidst når du ser på maden. Kan du se sollyset, regnen, landmanden, transporten, grønthandleren i din mad?

Det sanselige liv.
Når du går eller står, tag et øjeblik hvor du bemærker din kropsholdning. Læg mærke til jorden under dine fødder. Føl luften/vinden i dit ansigt, mod henderne og huden mens du bevæger dig.

Tatjana Adjiev

Photo: Tatjana Adjiev

Vær bevidst når du lytter og taler.
Kan du lytte nærværende og åbent – uden nødvendigvis at give udtryk for enighed eller uenighed, velvilje eller modvilje, eller uden at planlægge hvad vil sige, når det er din tur? Læg mærke til, hvordan dit hjerte, din hjerne, dit åndedræt og krop føles idet du taler.

Mindfulness i mellemrummet.
Når du venter i en kø, brug anledningen til at lægge mærke til det at stå og dit åndedrætt. Mærk føddernes kontakt med gulvet og hvordan din krop føles. Ret opmærksomheden mod din maves bevægelser, når du trækker vejret. Lad opmærksomheden følge med udåndingen.

Vær jævnligt opmærksom på enhver form for anspændthed i kroppen.
Brug vejrtrækningen til at løsne spændinger på udåndingen. Mærker du spændinger i din krop – f.eks. i nakke, skuldre, mave, kæbe eller lænd? Om muligt kan du strække ud eller dyrke yoga en gang om dagen.

Bevidst nærvær i daglige rutiner.
Henled opmærksomheden på dine daglige aktiviteter. Bring nærvær ind i tandbørstning, at vaske op, lave mad, tage sko på, gå på arbejde, handle ind. Mindfulness kan være del af enhver aktivitet.

 


 

Share Button

Comments

comments

Kontakt

Individuelle konsultationer:

Rørbækvej 10
8766 Nørre Snede

Kurser i Århus:

Yrsavej 34
Åbyhøj
8230 Århus

Kurser i København:

Sattva Yoga
Vermlandsgade 75
2300 København S

Retreat ved Vesterhavet:

Østerløkke
Løkkevej 40, Trans
7620 Lemvig