At Rejse er at Leve
af PILGRIM | 19. april 2015
|
SÄ langt hukommelsen tillader mig at rejse tilbage i tid, har jeg elsket at vÊre pÄ opdagelsesrejse. Det ukendte har altid virket tiltrÊkkende pÄ mig. Som det der kunne lÊre mig noget nyt.
Som treÄrig foregik opdagelserne i baghaven med hunden Sasha. Da jeg var otte, var vejen ud til en elsket pony over bÊkken, igennem skoven og forbi mummitroldenes hus, fyldt med eventyrlige og farefulde oplevelser. I folkeskolen udviklede videbegÊrligheden og eventyrlysten sig til en udlÊngsel og jeg skrev fristile om ekspeditioner til afrikanske jungler og indiske stepper, hvor jeg forventede at blive venner med de vilde dyr. Efter gymnasiet og i mit videre liv har rejselysten og nysgerrigheden taget mig lÊngere og lÊngere vÊk fra mit hjemland, igennem jungler, bjerge, storbyer, landsbyer, over arktisk tundra og tilbage igen. PÄ min vej har jeg mÞdt en del af de dyr jeg i sin tid drÞmte om, samt utallige mennesker med et ligesÄ mangfoldigt udsyn pÄ og indblik i verden. BÄde mennesker og dyr har fungeret som et spejl for mit eget blik og derved er min opfattelse af verden blevet udfordret. Og det er prÊcis hvad opdagelsesrejser gÞr, de udfordrer den rejsendes livsopfattelse og syn pÄ verden, pÄ menneskeheden, pÄ andre og pÄ selvet og nogle gange hele universet.
Min sidste opdagelsesrejse gik indad. Drevet af samme nysgerrighed som pĂ„ mine rejser ud i verden, drog jeg i pĂ„sken til Ăster LĂžkke ved den smukke danske vestkyst, for at udforske den verden som mit indre landskab udgĂžr, for at lade mig udfordre og for at lĂŠre.
En ufarlig rejse skulle man tro, men ikke desto mindre den rejse jeg hidtil har foretaget, som har krÊvet mest mod. For hvad ville jeg mÞde derinde? UdenpÄ er jeg tÊmmet, men indvendig gemmer der sig ogsÄ noget andet, noget mere vildt. Og én ting er at mÞde det utÊmmede udenfor mig selv, men var jeg klar til at blive venner med de vilde dyr der vist nok residerer i mit dybeste indre?
Selve turen til Vesterhavet var naturligvis en vigtig del af rejsen i sig selv, for at skabe roen til den fordybelse rejsen i det indre krÊvede. De andre kursusdeltagere blev pÄ mange mÄder mine medrejsende og pÄ tider, hvor jeg ikke kunne se klart, fordi jeg stod i vejen for mig selv, fungerede de som det spejl, der skÊrpede mit blik.
NÄr vi rejser ud i verden er der flere forskellige rejseformer vi kan vÊlge. Det kan eksempelvis vÊre med tog, i bil, til hest, med fly, til fods eller over vand. Hver enkelt rejseform vil give vidt forskellige erfaringer, ligesom de til en vis grad bestemmer destinationen. Det samme gÊlder pÄ rejsen indad. Man kan vÊlge forskellige transportmidler; Det kan vÊre siddende meditation, hvor du for eksempel kan rejse med ÄndedrÊttet og fÞlge det ind til bunden af dine lunger. Du kan ogsÄ vÊlge, f.eks. i liggende stilling, at fÞlge en guidende stemme med nervebanerne og den kropslige hukommelse ud i alle din krops forskellige dele. Eller du kan vÊlge en gÄende meditation hvor du igennem kontakten til dine fÞdder mÄske nÄr ind i din krops omfangsrige videns-rum. Det kan ogsÄ vÊre at et kreativt ydre udtryk i form af sang, leg, yoga, dans eller maleri er dit bedste transportmiddel indad.
Med Hanneli og Martin som guides fik vi i pÄsken lov til at afprÞve alle ovennÊvnte rejseveje og hver og én gav mig vidt forskellige erfaringer og begyndende indsigter.
De fleste af os har et foretrukket transportmiddel. Vi mÄ blot minde os selv om at det ikke altid er den, for os, mest behagelige rejseform, der fÞrer til den stÞrste opdagelse. Og vi mÄ huske pÄ, at en rigtig opdagelsesrejse ikke bare er en dans pÄ roser. Der er altid udfordringer og modstand. Nogle rejsedestinationer er svÊre at nÄ. Der er grÊnsekontrollÞrer og landevogtere og det kan vÊre det krÊver visum, for at fÄ adgang til et bestemt land. MÄske skal du klÊde dig pÄ en bestemt mÄde, for at vise respekt for en bestemt religion eller kultur, fÞr du kan fÄ lov at besÞge en bestemt landsby eller et tempel. Det kan ogsÄ vÊre, at det krÊver lang tids fysisk trÊning at nÄ toppen af det bjerg din sjÊl sÄ inderligt lÊnges efter. PÄ samme mÄde, vil du i din indre verden mÞde udfordringer og modstand og ligesom nÄr du vil rejse ud, mÄ du tÄlmodigt og respektfuldt undersÞge hvad der skal til, for at du kan fÄ adgang til de fjerne afkroge og dyrebare tempelrum i dit indre. Nogle steder vil det krÊve hÄrdt arbejde at nÄ, men indtil videre siger erfaringen mig, at udbyttet er anstrengelserne vÊrd.
Selvom min indre rejse kun lige er begyndt, har den begavet mig med en – for mig – vigtig indsigt, nemlig at jeg, nĂ„r jeg fordyber min viden om min indre verden, uundgĂ„eligt ogsĂ„ fordyber min forstĂ„else for og forbindelse med den ydre verden. Jeg oplever at de to rejseformer er – nĂ„r de foretages med Ă„ben nysgerrighed og nĂŠrvĂŠr – ligefrem proportionale. AltsĂ„, nĂ„r jeg rejser ud fĂ„r jeg ikke blot en stĂžrre forstĂ„else for min omverden, men ogsĂ„ for mig selv. Og nĂ„r jeg rejser indad, fĂ„r jeg i lige sĂ„ hĂžj grad ogsĂ„ en stĂžrre forstĂ„else for mine ydre omgivelser. Det gĂžr mig begejstret. Og det gĂžr mig endnu mere nysgerrig.
Nysgerrigheden er en af mine stÊrkeste drivkrÊfter og nu hvor den for alvor er vÊkket har den forbundet sig med en indlÊngsel. Denne indlÊngsel minder pÄ mange mÄder om min velkendte udlÊngsel. MÄske er disse to lÊngsler i virkeligheden to sider af samme sag: nemlig Þnsket om i dybden at forstÄ den forunderlige, paradoksale og spÊndende verden som vi er en del af.
NĂ„r jeg rejser nyder jeg at skrive rejseberetninger for at dele mine oplevelser, erfaringer og refleksioner. Mine kommende blogindlĂŠg kan betragtes som prĂŠcis dĂ©t, nemlig rejseberetninger fra et pĂ„skeretreat pĂ„ Ăster LĂžkke. Og dyrene? Dem kommer vi ikke udenom.
Foto: Jeanette LykkegÄrd
er antropolog og har skrevet ph.d.-afhandling om livs- og dĂždsprocesser blandt den shamanistiske befolkningsgruppe tjuktjerne som lever i det Ăžstlige Sibirien. For tiden undersĂžger hun betydningen af hjem for ukrainske flygtninge i Danmark.
Jeanette er en del af teamet bag Kontemplation, hvor hun har medvirket pÄ en rÊkke kurser og retreats. Hun modtager undervisning og praksisvejledning af Hanneli à gotsdatter og Peter HÞeg.