Drømmen om det gode

af Redaktionen | | 30. januar 2018

Drømmen om det goda_collage

Dokumentarfilmen Drømmen om det goda følger et omfattende svensk skoleprojekt med samme navn. Projektets formål er at udvikle en pædagogik som tilgodeser og kultiverer børn og unges muligheder for at finde ro, fysisk forankring og koncentration i en intens skolehverdag.

Drømmen om det goda fokuserer på vigtigheden af at etablere trygge rammer omkring den enkelte og omkring samvær og læring, med det formål at både børn og voksne bedre skal kunne mærke sig selv, udvikle selvberoenhed, nærværsevne og opleve samhørighed.

Pædagogikken sigter på at fremme lærernes og elevernes oplevelse af personlig valgfrihed. Metoden og holdningen er samlet under fire overskrifter:

· Stilhed
· Berøring (massage, kontaktøvelser)
· Reflektion og samtaler
· Bevægelse med nærvær (yoga, qigong/Biyun)

Se filmen her:

Drömmen om det goda – en väg till lugn och ro i skolan from press2play on Vimeo.

Initiativtageren – og den primære drivkraft bag projektet – er forfatter og journalist Anna Bornstein. En livslang interesse for meditation og indre ro har ført hende til flere gange at interviewe Dalai Lama som har opmuntret og inspireret hende til at arbejde videre med nærvær, stilhed og selvberoenhed i skolen.
Drømmen om det goda er en videreudvikling af et projekt der blev gennemført i 1990erne med 7000 svenske gymnasieelever, og som kulminerede med et møde med Dalai Lama i Globen i Stockholm.

Filmen er indspillet i 2013 på flere af de svenske skoler som deltager i projektet. Pædagogikken er i dag virksom på omkring hundrede skoler i Sverige, og den har spredt sig til flere skoler i Norge, ligesom den har vundet opmærksomhed i USA.

Blandt de institutioner der i dag samarbejder med Drømmen og det goda er endvidere Högskolan i Kalmar, Högskolan Kristianstad, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, Örebro Universitet og Universitetet i Tromsø.

 


Læs mere om Drømmen om det goda her.