Louns bredning

Egenpraksis efter session #2

Nærvær med åndedrættet
Udfør én af de to guidede meditationer på åndedrættet dagligt. Du finder lydfilerne nedenfor.

Har du problemer med at afspille eller downloade lydfilerne, finder du her et link til dropbox hvor alle forløbets guidede meditationer samles.

Punktpraksis på åndedrættet.
Læs om bevidsthed og vejrtrækning og forsøg hver dag at blive bevidst om din vejrtrækning, i forskellige situationer, når du er i bevægelse og når du er stille, i en samtale og når du er alene, når du venter på bussen og når du cykler til eller fra arbejde. Punktpraksis varer typisk fra et til tre minutter.

 

Guidet nærværsøvelse på åndedrættet
med Hanneli Ågotsdatter
Varighed: 19:58

 

Guidet meditation på åndedrættet med fordybelse i bryst og mave (optag fra session #2) 
med Hanneli Ågotsdatter
Varighed: 16:47

Åndedrættet

Åndedræt er liv, alle højere former for liv trækker vejret. Man kan tænke på åndedrættet som en tråd der går gennem alle livsbegivenheder fra fødsel til død. Det findes hvert øjeblik, og det er i konstant forandring. Det ændrer sig med vores stemninger, bliver kort og overfladisk når vi er anspændte eller vrede, hurtigt når vi er ophidsede, langsomt og dybt når vi spænder af. Bliver vi bange eller lytter vi, kan det høre op for en tid. Og det udgør energien bag vores sproglige kommunikation med andre.

Det første og vigtigste trin i træning af åndedrætsbevidsthed er simpelthen at blive opmærksom på at man trækker vejret. At lade opmærksomheden bevidne vejrtrækningen uden at ændre den.

Lad dette være en leg: Er det muligt at mærke sit åndedræt uden at det ændrer sig? Det er faktisk meget svært, vejrtrækningen er så følsom at giver man den bare lidt opmærksomhed forandrer den sig?

Det næste skridt er at prøve at vide af at man trækker vejret i forskellige daglige situationer: Når man er på toilettet, når man børster tænder, når man køber ind.

Det tredje trin er at prøve, eventuelt bare ganske kort, at kontakte eller huske sin vejrtrækning i intense situationer, pressede eller positive.

Lykkes dette tredje trin, vil man iagttage begyndelsen til en effekt der kaldes centrering: Fordi vejrtrækningen er så fundamental en livsytring, fordi den er en medfødt kompetence, fører det at være opmærksom på åndedrættet os ind mod vores dybere neurologiske og bevidsthedsmæssige fundament, ind mod vores menneskelige kerne.

I denne kerne er en langt større ro end i vores følelsesmæssige overflade.

At huske sit åndedræt er derfor at huske i retning af sin centrale stabilitet.

Dette kaldes centrering.

 

ONLY BREATH

Not Christian or Jew or Muslim,
not Hindu, Buddhist, sufi, or zen.
Not any religion or cultural system.

I am not from the East or the West,
not out of the ocean or up from the ground,
not natural or ethereal, not composed of elements at all.

I do not exist, am not an entity in this world or in the next,
did not descend from Adam and Eve
or any origin story.

My place is placeless,
a trace of the traceless.
Neither body or soul.

I belong to the beloved, have seen the two
worlds as one and that one call to and know,
first, last, outer, inner, only that
breath breathing human being.

 

- Digt af Jalal al-Din Rumi (Afghanistan, 1207-1273),
oversat fra persisk til engelsk af Coleman Barks.