I DE SMUKKESTE OMGIVELSER
af Kirsten Rotbøll Lassen | GLIMT | 2. december 2022
Den internationalt anerkendte iranske kunstner og filmskaber Shirin Neshat har skabt en lang række film. En af disse er filmatiseringen af Shahrnush Parsipurs bog ”Women Without Men”, som hun instruerede i 2009.
⋙ Læs bogomtalen af ‘Kvinder uden mænd’ her.
Du kan lytte til dette indlæg som en blogcast her. Det er indtalt af Morten Winkler (02:56)
Neshat lever og arbejder i New York. Hendes kunst centrerer sig om polariteten mellem feminint og maskulint. Mellem Islam og vesten. Mellem det offentlige og private liv og om det at bygge bro mellem disse kontraster.
I denne video fortæller hun om Iran, om sin kunst og om at være kunstner og kvinde.
”On the subject of Iran’s history and it’s current “absolute disregard for human rights,” Neshat comments that “there have been very unfortunate and tragic historical events that cannot be erased and has brought the culture into a very bad point.” She feels that it is impossible to think about existential issues without the counterpoint of socio-political realities – such as religion – and her work always contains these contrasts: “There’s this constant reminder of very painful experiences, and at the same time we’re in a very beautiful setting.”
I sin kunstneriske praksis undersøger hun, hvilken pris mange kvinder må betale for at kunne forfølge og udleve deres kreativitet uden at gå på kompromis. Hun ser det i sit eget virke som et problem at kvinder med magt må agere som mænd for at blive taget seriøst og for at bevare følelsen af autoritet.
Hun beretter om sit virke med udgangspunkt i filmværket Looking for Oum som tematiserer og udfolder den dobbelthed der kan findes i at være en stærk kvinde i et mandsdomineret miljø. Filmen skildrer sangerinden Oum Kulthums som uagtet sin situation som kvinde formåede at nå et meget stort publikum. I filmen udforsker Neshat det indre liv, de ydre processer og vilkår der er i Kilthums liv.
”In continuation of this, she expresses her fascination with Iranian women, and how, when under extreme pressure, their tendency is to revolt, which is the opposite of the common western perception of them: “I always say that if anyone is going to overthrow the current government, it’s the Iranian women.”
Cand.pæd i didaktik, billedkunstner, underviser og projektleder.
Kirsten er udøvende billedkunstner og har dans og vandring som bevægelsespraksis. Hun arbejder med projekter og undervisning der inddrager kroppen og en kreativ kunstnerisk praksis. Fokus er på udtryk, og på hvordan det er muligt at italesætte, kropsliggøre og i billedskabende processer at arbejde med vores indre verden. Hun er del af Kontemplations faste team.