KIRSEBÆRSNE
af Redaktionen | SANS | 29. april 2020
Vi havde aldrig hørt ordet Kirsebærsne før.
Men man forstår det med det samme: Det er de korte, eventyrlige øjeblikke hvor det sner med blomster fra kirsebærtræet.
Sakura er det japanske ord for kirsebærblomsten der er et japansk ikon. Det er også navnet på forfatteren Tina Sakura Bestle der på denne samling af børnesange arbejder sammen med komponisten og musikeren Torben Westergaard og ensemblet TrioMio.
Som forældre leder vi altid efter lejligheder til at møde vores børn ligeværdigt. I denne musik inviterer Tina og Torben og deres musikere ind til et sådant møderum.
Her er lavmælt og raffineret poesi og jazz i I en rygsæk vokser min skat og Kirsebærsne, nonsensrim med stænk af vanvid både i musikken og teksten i Kong Eddys konfetti og En ko tre tigre, melodier med hitkvaliteter som Krammekatten Conny Lund og numre som man er nødt til at danse til som Tusind lopper.
Børnene vil med det samme blive taget af det eventyrlige, det groteske og medrivende. De voksne vil foruden det mærke dybden: Tina Sakuras tekster bringer mærkelige og overraskende modsætninger sammen og løser dem: Oplevelsen af at natlige væsner filtrer barnets hår, bliver til en fortælling om venligsindede drømmevæsner, forår og sommer og sne smelter sammen i Kirsebærsne, i I en rygsæk vokser min skat har både musik og tekst en antydning af sørgmodighed der får lov at svinge sammen med, og til sidst overskrides af barnets glæde ved den skat der er samlet på stranden.
Torben Westergaard synger med en stemme der bevæger sig fra det helt stille og forfinede over det viseagtige til det let rockede.
Og så er musikerne på deres forskellige instrumenter så virtuose som forfatteren og kapelmesteren. Man får, når man lytter til den perle som disse ti numre udgør, en oplevelse af at disse seks voksne har kaldt på deres indre børn og budt dem velkommen. Og ladet dem lege sammen med de voksnes ekvilibrisme.