INDRE PRAKSIS OG ARBEJDSLIV
Fagpersonligt og meditativt supervisionsforløb i formidling og fordybelse
Et forløb for mennesker som ønsker at bringe kvaliteter fra den meditative fordybelse med sig ud i deres arbejdsliv.
Dette forløb er for mennesker som ønsker at bringe kvaliteter fra den meditative fordybelse med sig ud i deres arbejdsliv. Som er indstillet på gennem længere tid at være en del af en gruppe hvori vi sammen vil støtte hinanden i både personlig fordybelse og i at denne fordybelse kan komme til udtryk i den enkeltes faglighed på dennes egen måde.
Forløbet er sammensat med henblik på deltagere som eksempelvis underviser eller/og arbejder kreativt, som er behandlere, terapeuter eller virker i andre omsorgsfunktioner.
Eller som på anden måde er optaget af at forene deres individuelle fordybelse med deres udadvendte engagement.
At gøre sig sine faglige og menneskelige kernekompetencer klart og at undersøge hvordan disse kan forbindes med en meditativ praksis er en essentiel del af forløbet.
Et vigtigt fokus vil yderligere være den sammenhæng mellem indre og ydre bæredygtighed som er én af nutidens helt store opgaver.
Støttet af undervisningen og gruppen vil hver deltager undervejs arbejde med et formidlingsprojekt med relevans for – og med udspring i – den enkeltes faglighed.
Forløbet vil opfordre til, og støtte, at deltagerne etablerer en regelmæssig meditativ praksis
Den meditative og personlige integritet - den tydelige selvfølelse – som kan komme af en sådan regelmæssig praksis, er afgørende når man ønsker at bringe kvaliteter som nærvær og hjertelighed til udtryk i sit arbejdsliv og sin hverdag.
HANNELI ÅGOTSDATTER · PETER HØEG · STEEN HILDEBRANDT · JEANETTE LYKKEGÅRD · JEPPE HEIN · KIRSTEN ROTBØLL LASSEN · MICHAEL STUBBERUP
UNDERVISERE
FORLØBETS HOVEDUNDERVISERE
Hanneli Ågotsdatter og Peter Høeg
▪ Studiegrupper og skriveværksteder vil ledes af Jeanette Lykkegård og Kirsten Rotbøll Lassen - som også er forløbets programkoordinatorer.
GÆSTEUNDERVISERE
▪ Professor og ledelsesforsker Steen Hildebrandt som underviser i sammenhængen mellem inde og ydre bæredygtighed
▪ Michael Stubberup, underviser, forfatter og grundlægger og daglig leder af rehabiliteringsnetværket Synergaia, underviser, med udgangspunkt i neuropsykologisk forskning, i etableringen af et indre kompas
▪ Billedkunstner Jeppe Hein som underviser i kreativitet, nærvær og hjertelighed
SIGTET MED FORLØBET
At deltagerne lærer den såkaldte femkant og andre centrale dele af Vækstcenterets pædagogik at kende og beskæftiger sig med hvordan man underviser i/formidler basal nærværs- og hjertelighedstræning.
At deltagerne oplever og får mulighed for at udvikle sig i et praksis- og arbejdsfællesskab med ligesindede. Og i en tillidsfuld atmosfære får erfaringer med at holde rummet for andre.
At deltagerne lærer et sæt kontemplative øvelser at kende som kan føres ud i hverdagen og anvendes indenfor forskellige fagområder.
At deltagerne arbejder kreativt både med indadvendte øvelser og med idéer til at bringe disse øvelser ud i verden.
FORLØBETS OMFANG
MODULER · ONELINESESSIONER · ARBEJDSFÆLLESSKAB
4 moduler á fire dage som finder sted i kursuslokalet Sol15 på Solbakkevej 15 i Nørre Snede.
12 online zoom-møder á 2-3 timer (gruppesupervision, læsegrupper, skriveværksted).
Individuel supervision
Supervision hvor deltagerne får lejlighed til at fremlægge erfaringer og udfordringer fra deres eget virke ud i verden, vil indgå i alle moduler. Ligesom der for alle deltagerne vil være mulighed for en individuel supervision med Hanneli og Peter – de individuelle supervisioner finder primært sted online og aftales med den enkelte når forløbet er i gang.
Struktureret kollegial supervision i mindre grupper.
Fordybelse i individuelt formidlingsprojekt:
Under forløbet vil hver deltager arbejde med et selvvalgt formidlingsprojekt som kan være et undervisningsforløb, et kreativt projekt, skriveprojekt eller andet.
- Til dette projekt får man støtte både i mindre grupper (kollegial supervision) og fra underviserne.
- Ved forløbets afslutning præsenterer deltagerne projekterne for hinanden.
- Forløbet er struktureret så deltagerne både vil få støtte til, og tilbagemeldinger på, projektet af underviserne og holdkammeraterne.
TILVALGS MODULER
7 dages retreat på Øster Løkke ved Vesterhavet (se mere under PRAKTISK INFORMATION).
Individuel vejledning før og efter et eventuelt selvorganiseret fem dages retreat.
STØTTE TIL AT ETABLERE EN INDRE PRAKSIS I HVERDAGEN
Online søndagsmeditationer
At stabilisere og fordybe en meditativ praksis og at bevæge sig mod at integrere denne i hverdagen og i ens faglighed, er en del af sigtet med dette supervisionsforløb. Som et led i at støtte denne ellers individuelle proces, inviterer vi til online drop-in meditation hver søndag kl. 17:30 - 18:20.
Dette er frivilligt, og åbent. Man behøver ikke at tilmelde sig, men deltager i det omfang der natuligt kan fungere med ens eksistens iøvrigt.
Mere information om dette på første modul.
FORUDSÆTNINGER
Det er en forudsætning at man har, eller er indstillet på fra forløbets begyndelse at etablere, en daglig meditativ praksis.
Videre at man er indstillet på at det vil være en del af træningen i formidling at man vil blive bedt om, og få lejlighed til, i kortere stræk at holde rummet for andre, det vil sige hele gruppen eller i mindre grupper.
UNDERVISNINGSFORLØBET
Samlinger i Nørre Snede
Første modul · Fordybelse og meditativ praksis
På vores første modul byder vi velkommen – og vi danner os et første overblik over forløbet.
Noget af det vigtigste her hvor det hele begynder, er at etablere gruppen: Det vil sige fra begyndelsen at være opmærksom på at skabe den stemning af ikke-præsterende venlighed og hjertelighed som er den atmosfære som bedst støtter både meditative, kreative og faglige processer.
Vi går også på første modul ind på hvordan man opbygger, vedligeholder og fordyber en individuel meditativ praksis - omsorgen for en sådan regelmæssig egenpraksis er en central del af Indre praksis og arbejdsliv’s fundament.
Vi stiller også her fra begyndelsen ind på hvad de individuelle projekter kan være.
Særligt kommer vi til at opfordre til at disse projekter bliver naturlige forlængelser af noget deltagerne allerede er interesseret i og arbejder med, og ikke bliver en ekstra byrde på en i forvejen krævende hverdag.
Og så introducerer vi på første modul også den måde hvorpå vi arbejder med skrivepraktikker, med den indre dommer/kritiker og hvordan vi sammen kan tilvejebringe et rum som er mindre vurderende og kritisk end kreative rum så ofte er.
Allerede fra første modul etablerer vi hvad vi kalder familiegrupper - mindre arbejds- og praksisgrupper, ofte sammensat efter de typer af projekter som deltagerne ønsker at arbejde med.
Sådanne grupper, hvori man både kan støtte hinanden i den fagpersonlige udvikling og i praksis, kommer vi til at etablere, opløse og danne nye af adskillige gange under forløbet.
En afgørende del af dette forløbs pædagogik er sammenhængen mellem den indadgående fordybelse og ens udtryk og handlinger ud i ens relationer og i det hele taget i verden.
Slagordsagtigt kunne man sige at ’Vi går indad for at kunne gå udad.’
Hvordan denne sammenhæng er, og hvordan man træner den, er også et centralt emne på det første modul.
Og så introduceres her fra start den såkaldte femkant – som drejer sig om træning af kropsbevidsthed, bevidsthed om åndedrættet, om hjertefølelserne, om kreativitet og om bevidstheden som sådan.
Mellem første og andet modul
Her ligger hvad vi kalder projektværksteder – som er kreative skrivestuer - og studiegrupper, ledet af henholdsvis Kirsten og Jeanette. Disse sessioner er online, og de er bygget op som en støtte både til den individuelle praksis og – især – som en støtte til at formulere det projekt man ønsker at arbejde med. Frem mod andet modul indsender og deler deltagerne udkast til en beskrivelse af deres individuelle projekter.
Andet modul · Indre og ydre bæredygtighed
På dette modul underviser professor emeritus og forfatter Steen Hildebrandt.
Og vi kommer her til at møde kunstneren Jeppe Hein som introducerer sig selv og sin arbejdsmåde – som vi kommer til sammen med ham at folde ud på tredje modul.
Andet modul er også det sted hvor vi kommer til at beskæftige os med kollektive kreative processer, hvordan man igangsætter dem, og hvordan man kan give hinanden feedback.
I det hele taget spiller på alle moduler, både de fysiske og online, bevidstgørelsen af den måde vi kan give hinanden en støttende gensidig sparring og supervision, en vigtig rolle.
Vi kommer også til på andet modul at arbejde dybere med femkanten.
Og med hvordan et retreat er opbygget, både retreats i grupper og eneretreat.
Og så kommer vi til at blande kortene og danne nye familiegrupper.
Mellem andet og tredje modul
På dette tidspunkt vil deltagerne være i gang med deres projekter. Her ligger igen projektværksteder, studiegrupper og online supervision med Hanneli, Peter og Steen Hildebrandt. Også de individuelle supervisionssamtaler ligger her.
Retreaterfaring er en del – en central del - af dette forløb. Den kan fås ved at man deltager på et af Kontemplations retreats hvoraf der ligger en seks-syv stykker fordelt over hele året. Eller ved at man selv organiserer et retreat – som man afvikler alene eller i en mindre gruppe.
UNDERVISERE:
Tredje modul · Kreativitet og nervesystemet
Tredje modul er en kreativ saltvandsindsprøjtning til os alle – og til projektprocesserne.
Jeppe Hein underviser i kreativitet og nærvær, i hvordan det er muligt i et landskab af farver og lyde, snarere end af ord, at danse og flyde mellem et kreativt udtryk og en bevægelse ind mod kreativitetens kilde.
Michael Stubberup viser med øvelser, erfaring og teori hvor dybt forankret meditative og kreative processer er i nervesystemet. Og hvor betydningsfuld denne viden og erfaring er for gruppeprocesser og for sammenhængen mellem indre og ydre bæredygtighed.
Fjerde modul · Formidling indefra og projektfremlæggelse
Fjerde modul afrunder, forankrer og afslutter forløbet.
Det er her vi fremlægger vores projekter for hinanden.
Her vi ser tilbage på den tid vi har tilbragt sammen, på de erfaringer vi har gjort.
Her vi gør status, både omkring vores projekt og vores fagpersonlige og meditative proces.
Det er også her vi ser fremad:
Mod hvad vores intentioner er for fremtiden.
Mod vigtigheden af og mulighederne for at være del af kreative arbejdsfællesskaber og meditative sammenhænge. Mod betydningen af at have kreative og spirituelle legekammerater.
Online moduler
Online projektværksteder og læsegrupper
Kreative skrivestuer og studiegrupper ledet af Jeanette og Kirsten.
Disse sessioner er online, og de er bygget op som en støtte både til den individuelle praksis og – især – som en støtte til at fordybe ens viden og formulere det projekt man ønsker at arbejde med.